UN CENTENARI I UN NAIXEMENT

Comanegra recupera l’obra “La Noria”, de Luis Romero, i crea “Gira Barcelona”, una arriscada aposta per copsar la Barcelona contemporània. Els dos llibres es presenten avui a La Setmana

Les editorials haurien d’apostar de tant en tant pel valor afegit. És fàcil dir-ho quan són els altres els qui es juguen els diners, però és d’agrair veure que determinades coses es fan bé. Comanegra fa molt de temps que ens té acostumats a projectes que serven la memòria de la ciutat de Barcelona. I és en aquest sentit que hem de celebrar la recuperació -amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona- de La noria, de Luis Romero (1916-2009), escriptor del qual se celebra enguany el centenari i que féu el gruix de la seva producció en castellà (tot i que també atresora un premi Ramon Llull), una producció que inclou, entre altres, el premi Nadal i el premi Planeta (el 1963). Poca conya. L’home, amb una trajectòria vital d’aquelles que per si sol mereixeria una novel·la -per exemple va estar empresonat al castell de Montjuïc, en un camp de concentració de l’Hospitalet de l’Infant, va combatre amb la División Azul a Rússia i va estar vivint a París i Buenos Aires fins ben bé els anys cinquanta- és un d’aquests autors que varen tenir el seu moment literari entre els anys cinquanta i setanta i va anar caient, progressivament a l’oblit.

romero

Va ser precisament per aquesta obra que va obtenir el premi Nadal de 1951 i segons que explica Marina Espasa al pròleg, era un dels escriptors que mai no faltava a les biblioteques mitjanament cultes de l’Espanya dels seixanta i dels setanta. Segons ella, aquesta obra marca un dels cims en la trajectòria d’un autor que també és ben conegut pels seus llibres sobre Dalí. Romero va bastir a La noria una obra protagonitzada per 37 personatges que s’entrecreuen entre ells durant 24 hores en la duríssima Barcelona de postguerra en una obra que forma part d’allò que es va anomenar realisme social però que a la vegada presenta una notable ambició literària i una visió fabulosa de la ciutat de l’època que fa que la seva recuperació tingui tot el sentit (el llibre inclou un epíleg de Javier Romero, fill de l’autor).

noria

Però és clar, parlàvem del valor afegit. I és en aquest sentit que Comanegra publica com a complement -de fet, el format de presentació és un estoig amb les dues obres- el volum Gira Barcelona, amb una dotzena de relats també classificats per franges horàries que volen mostrar com és de frenètica la vida a la Barcelona contemporània. Els han escrit LLucia Ramis, Roc Casagran, Jaume Pons Alorda, Sílvia Soler, Najat el Hachmi, Gerard Guix, Francesc Marc Álvaro, Jordi Nopca, Berta Noy, Jordi Punti, Ramon Solsona i Care Santos.

Els dos volums es presenten avui a les 20.00 hores a la setmana del llibre en català i contribuiran a refermar encara més la visió de Barcelona com a perfecte escenari literari.



Categories:Llibres

Etiquetes: , ,

1 reply

  1. ¿Barcelona como escenario? ¿O son los personajes los que dibujan un escenario donde aparece el verdadero protagonista, que es la ciudad?
    O tal vez un efecto óptico literario en que el protagonismo se va alternando entre la ciudad y las personas que la habitan y le dan vida.
    Gracias por este texto.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: